طرز تهیه سمنو

 سمنو ، طرز تهیه سمنو

سمنو یکی از سین های سفره عید نوروز می باشد. مواد تشکیل دهنده سمنو گندم و آرد به همراه خلال پسته و بادام است. اما طرز تهیه ی سمنو سفره عید...



مواد لازم:

گندم                      1 کیلو

آرد نان سنگک        3  کیلو


طرز تهیه سمنو ، طرز تهیه سمنو ، پخت سمنو


طرز تهیه:

 ابتدا گندم را پاک کنید سپس با آب خوب بشویید. به مدت 3 روز گندم را در آب قرار دهید. البته در طی این 3 روز چند بار آب گندم را عوض کنید تا نوک گندم ها جوانه بزند. بعد از 3 روز آن را در دستمالی تمیز و خیس بریزید تا ریشه در بیاورد. وقتی که ریشه ها در آمد گندم را در چند سینی پهن کنید و یک پارچه خیس روی آنها بیاندازید تا گندم ساقه نقره ای بزند. بعد گندم نقره ای شده را چرخ کرده یا بکوبید. مقداری آب روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس از صافی رد کنید به طوری که شیره از پوسته گندم درآید. چون شیرینی سمنو از همین شیره سفید رنگ می باشد. باید دقت کنید که گندم خوب نرم شده و شیره ی آن گرفته شود.آرد را در قابلمه ی مناسبی ریخته و شیره ی گندم را کم کم به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شده و به صورت مایع رقیقی درآید. ظرف را روی شعله ی اجاق قرار دهید و آن را مرتب هم بزنید تا مایع جوش آمده، کم کم غلیظ شود. مایع سمنو را باید مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و مثل حلوا شود. وقتی آب سمنو کشیده شد، آن را کمی تفت دهید و در این مرحله مقداری آب سرد به سمنو اضافه کنید تا کمی رقیق تر و خوش رنگ تر شود. سمنو را در ظرف گردی ریخته و مدت نیم ساعت در فر یا روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد. در صورت تمایل می توانید مقداری خلال پسته و بادام به سمنو اضافه کنید.هرگز در سمنو شکر نریزید، زیرا شیره ی گندم به اندازه ی کافی شیرین می باشد.


طرز تهیه سمنو ، پخت سمنو ، طرز تهیه سمنو عید


نکته های تغذیه ای سمنو:

تغییراتی که در یک دانه درحین جوانه زدن رخ  می دهد، بسیار جالب است و این مساله است که ارزش تغذیه ای آن را افزایش می دهد. انرژی و کربوهیدرات آن کاهش می یابد و در عوض پروتئین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن و فسفر آن بسیار بالا می رود و ویتامینA،B2، B3وC آن هم بسیار بالا می رود. خصوصاً برای مردان مصرف آن بسیار پرفایده است.جوانه گندم منبع غنی ویتامین های گروهB و نیز ویتامینE است. ویتامین های گروهB برای بهبود وضعیت پوست ، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن مفید هستند. ویتامینE نیز در تولید مثل نقش مؤثری دارد. همچنین به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می شود.

نکات تکمیلی در مورد سمنو

سمنو جزو دسرهای ایرانی میباشد 
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت و 0 دقیقه میباشد .
سمنو را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - دسر - سرو کنید . 
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

طرز تهیه سمنو

نظرات

پست‌های پرطرفدار